Gravidlistan

Jag älskar att fylla i listor, blanketter, vad som helst, haha. Så, därför kommer en gravidlista här utökat med andra frågor som jag hittade någon annanstans. :)

Vilken vecka är du i nu? v. 35 ! (34+0)
Hur gamla är du och din partner? 
Jag fyllde 23 i november och Niclas fyller 25 nu i februari. :)
När fick du reda på att du var gravid? den 23 juni (-15).
Misstänkte du att du var gravid? Kände du några symtom? Misstänkte och misstänkte... Mensen var utebliven, men kunde lika gärna ha varit försenad som den var två mensperioder innan. Annars kände jag väl ganska mycket humörsvängningar, något illamående ibland och trötthet.
Var det planerat? Nej, men jag slutade med mina p-piller så vi var ju medvetna om att det kunde ske.
Hur lång tid tog det för dig att bli gravid? Från att jag slutade med mina p-piller tog det 6 månader.
Hur fick du beskedet att du var gravid? 
Jag och Melwin hade varit hemma hela dagen och jag känt mig illamående(undra varför?!). En hammock som jag hade beställt kom och då ville jag ju börja skruva ihop den. Det höll vi på med hela dagen, och när Niclas kom hem från jobbet så la han sig i den och typ halvsov. Då fick jag något ryck och tänkte att jag kunde ta ett test, bara för att mensen inte hade kommit. Jag trodde inte att det skulle visa positivt, men tänkte ändå pröva.
Hur reagerade du när gravtestet var positivt? Jag blev, trots mina symtom, väldigt chockad. Jag trodde det inte alls, utan trodde att jag hade låtit testet legat för länge innan jag tittade på resultatet, och att de då visade fel. Men, jag blev jätteglad och samtidigt väldigt nervös för vad Niclas skulle säga.
Vilken vecka var du i då? Jag måste ha varit i v. 3 - 4, men trodde att jag hade gått betydligt längre eftersom att mensen inte hade kommit på typ två månader!
Hur berättade du för din partner att du var gravid? Hur reagerade han? Han halvsov ju i hammocken, så jag tog med mig testet som jag hade gömt i tröj-ärmen, petade lite på honom och visade det. Han blev jätteglad, verkligen mer glad än jag nog hade trott. Då blev jag ju ännu mer glad och kände att, nu är det rätt! :)
Vem i er närhet fick veta nyheten först? 
Jag är faktiskt osäker, men jag har för mig att jag ringde till min syster Elina först. Vi bestämde att vi skulle vänta med att berätta till efter vecka 12, men jag ville verkligen ha någon att prata med. :)
Hur och när gick ni ut med det officiellt? Jag var väl i v. 11, eller bara ett par dagar ifrån vecka 12 i alla fall. Så började det ploppa fram massor av graviditeter på facebook, och då kunde inte jag heller hålla mig längre haha. Så Niclas fick skriva på magen "Februari 2016" och så tog vi en bild som jag la upp. :)

Var du orolig för missfall? OM jag var! Efter ett tidigare missfall så var jag väldigt orolig nu. Nu ville vi ju verkligen ha denna bebis då allt kändes(känns) rätt, så jag var givetvis hur orolig som helst för att det inte skulle gå vägen "bara för det"....
Känner du dig redo att bli mamma? Nu är jag ju redan mamma till världens bästa Melwin ♥ , men om jag känner mig redo för att bli tvåbarnsmamma? Det tror jag inte jag gör förrän bebisen har kommit. Som i stunden när Melwin kom till världen, kändes det så himla självklart direkt. Jag tror, och hoppas att det är så nu också. :)
Har ni lätt för att komma överens om namnen?
 Haha, nej herregud vilka problem vi har haft med namnen. Jag ville ha dem ganska bestämda inför rutinultraljudet för att jag ville kolla könet. Dock ville inte Niclas se kön, så han hade inte lika bråttom med att komma fram till något namn. Sen satt vi där och läste genom lista för lista, och hittade verkligen ingenting som klaffade i bådas munnar. Meeeen, till slut hittade vi namn för båda könen. :)
Hur känns det att ha en bebis i magen? Åh, väldigt speciellt! Det är något som inte ens går att beskriva, eller jag vet inte hur. Overkligt, men så härligt. Supermysigt! Haha, ni som har/har haft, är väl de enda som förstår. :D
Hur länge ska du vara föräldraledig?
 Jag har planerat för ca 1 år och 2 månader.
Vilken vecka syntes magen i? Magen var ju svullen väldigt tidigt, men det var väl kring v. 12-15 som de började synas en liten bula.
När kände du bebisen sparka/röra sig första gången? Jag minns inte exakt, men tror att jag var kring v. 15 när jag kände det första fladdret. :)
Spydde du mycket? Aldrig än så länge! Gjorde det en gång med Melwin i magen i typ v. 8-9, och då mådde jag verkligen superilla under ett par veckor.
Är det någon favoriträtt som ändrats? 
Hm, nae jag tror inte det! Dock så tappade jag allt sug för Cola i början, men det kom tillbaka typ i mitten av graviditeten.
Cravings? Inget direkt så där som jag kan komma på nu. Bara mer sug för mat. Riktig mat! 
Har du fått bristningar? 
Ja, några få på brösten, men verkligen inte mycket.
Trodde/tror du att det var en pojke eller flicka? Vad "hoppades" du på? Jag var helt säker och inställd på en pojke först, men efter att ha studerat skall och nubbteorin utifrån ultraljudsbilderna från KUB-testet(v. 12) så börjar jag tro mer på flicka. Men, tron om pojke har inte släppt helt, så jag är rätt kluven ändå haha. Jag hoppas på en frisk bebis, men klart det skulle kännas lite Extra roligt om det vore en flicka, eftersom vi har en pojke redan. :) 
På vilket sätt har din kropp förändrats under graviditeten? Vikten, framträdande blodådror på brösten samt ett par få bristningar där. Annars, nae? Knappt några finnar får jag längre också. SÅ SKÖNT!
Hur mycket har du gått upp i vikt? Hittills har jag gått upp 16 kg, och har ju lite tid kvar, så det blir väl några kilon till uppåt. Med Melwin gick jag upp totalt 16 kg, så nu slår jag väl det.
Olja för magen, har du varit flitig med att smörja? Haha verkligen inte. De gånger jag har gjort det kan jag nog räkna på en hand. Jag var så mycket mer duktigare när jag väntade Melwin. :)
Har du förändrat dina kostvanor sedan du blev gravid? Mer grönsaker åt folket! Så jo, lite mer grönsaker äter jag nu, men samtidigt lika mycket onyttigheter. Men, jag älskar verkligen grönsaker. Främst kokt broccoli, smörstekta morötter och harricoverts(stavningen....).

Är det något som du inte har stått ut med? Smaker, lukter osv. Faktiskt ingenting. Jag har läst många som inte klarar av t.ex. lukten av både ditten och datten, men nej, jag kommer inte på någonting.
Hur klär du dig som gravid? Som vanligt. Mjukisbyxor, leggings eller mina favoritjeans(mammabyxor från H&M) tillsammans med ett linne eller t-shirt.

Hur har du mått hittills och hur mår du nu i graviditeten? Jag har mått skit och gör det fortfarande! USCH. Foglossningen började på tok för tidigt och blev så kraftig att jag inte kunde jobba längre. Jag blev heltidssjukskriven från ca v. 15-17 någonstans om jag inte minns fel och har varit det sedan dess. Snacka om att man klättrar på väggarna här hemma....
Annars har jag också haft en extrem trötthet enda från start, ryggont och väldiga problem med nacken(hade jag innan graviditeten också). Nästäppa!!! Alltså, jag kommer verkligen ha sönder mina slemhinnor i näsan på grund av all nässpray.
Hur vill du att din förlossning ska se ut? Åh, det ska man väl inte tänka på, för det blir ju inte alltid som man har tänkt sig. Men, jag önskar i alla fall att jag slipper bli igångsatt eller bli snittad. Jag hoppas på att det kommer igång hemma och att jag kan vara hemma så länge som möjligt, att jag kommer in och är öppen mer än vad jag tror, och att det går fortare än första förlossningen. Att jag inte behöver ligga på förlossningen så länge innan bebben tittar ut.