Vecka 22 ♥

Välkommen vecka 22! 
Info från 1177.se :

Barnets utveckling
Fostret har fortfarande slutna ögon, men kan se ljus och mörker genom de tunna ögonlocken. Vikten har ökat till 450 gram, längden till 27 centimeter från topp till tå. 

I gravidkroppen
Hormonerna som förändrar kroppen kan göra att tandköttet svullnar upp. Det är lättare att få hål i tänderna, därför är det bra att sköta tandhygienen ordentligt. Bäckenlederna mjukas upp hos alla gravida. När lederna mjukas upp blir bäckenet mer rörligt och ostadigt. En del kan få ont av bäckenuppluckring eller foglossning som det också kallas. Ofta gör det ont i korsryggen, ner i skinkorna eller från blygdbenet mot ljumskarna. Prata med barnmorskan om du har besvär.

Mina ord
Ni som följer min graviditet vet väl om att jag har haft foglossning sedan v.10. Det var då det kom smygandes, och i takt med att jag fick jobba mer så ökade även smärtan i mitt bäcken/höfterna. Det blev sjukskrivning på heltid två veckor och vidare till halvtid två veckor. Jag klarade dock bara halvtid ena veckan, för det gick verkligen inte att jobba med smärtan(det var bara två dagar jag prövade). Nu, har jag fått sjukskrivning fram tills födseln och det har jag så klart blandade känslor inför. Det är skönt att inte behöva jobba och ha ont, även fast jag ju vill jobba. Men så är det också tråkigt att bara vara hemma, så länge som det faktiskt blir nu.
Men, med informationen om denna vecka så känner jag just nu att smärtan har blivit värre - även fast jag är hemma. Jag gör inte särskilt mycket, men det jag gör är antagligen tillräckligt. Nåja! 
Jag räknar ner dagarna tills vi går ner på tvåsiffrigt. Vi har 132 dagar kvar att graviditeten(eller ja, beräknat datum), så just nu är en milstolpe att komma tills vi slår över till 99 dagar kvar. Det känns lite bättre än att räkna veckor, eller nu faktiskt även månader.