Syskon-snack

Det är helt sjukt vad bebissjuk/sugen jag blev nu bara sådär. Ska snabbt tillägga att jag inte är gravid och att det inte blir bebis snart pga vissa saker. Men, det är svårt att inte bli sugen, när man ser kvinnor som är gravida, får sina små små pluttar. När man har "råkat" gå genom Melwins gamla bebiskläder och tänkt "Har han verkligen varit så liten?!". Åh, jo visst blir man sugen. Men, jag tror att vi vill flytta till större först.. (Tänka sig att vi bodde i en etta på 47 kvm, och nu bor i en fyra på 97,5 kvm och gärna skulle ha liiite större.....)

Sen finns det ju så otroligt mycket fint till de minsta. Jag älskar de olika seten man kan köpa. Det vänstra nedan från Ellos, och det högra från H&M. 

Vad tycker ni är en bra ålder för att skaffa ett syskon till det första barnet?

Min personliga åsikt är att låta det första barnet få bara vara ensamt barn kanske de 2-4 första åren. Efter 4 års ålder tycker jag nästan blir väldigt sent, då känns det som om de inte kan leka på samma sätt tillsammans. Det kanske man inte gör vid 4 år i mellan heller? Gud. Jag vet ingenting. Bara att jag vill vänta, men inte för länge. ;-)
 
Caroline Nilsson Photo

Min personliga åsikt är att så som vi har det är det bästa! Det var inte alls planerar att det bara skulle bli 18 mån mellan barnen men nu blev det så. Nu när dom är 5 och snart 4 så leker dom hur mkt som helst, bråkar också givetvis men all lek och gemenskap dom två har tillsammans hamnar så mkt mer på plussidan än minussidan.

Mellan mig och min lillebror skiljer det 3 år och vi var ALDRIG vänner som småbarn först som vuxna kan vi umgås och ha riktigt roligt med varandra :)

Självklart kan de skilja sig från familjer till familjer ingen är ju den andre lik, men såhär har det varit hos oss. Om det blir en trea känns det som att den hur som helst blir lite sladdis då det blir minst 6 år mellan barnen :) och bebissjuk! Skojar du jag är sååååå bebissjuk! :)

Svar: Vad kul att höra! :) Och att det verkar vara så olika. Eller, jag tror att hur man än har det, tror jag att det är jättebra precis som det blir i den stunden. Skulle vi skaffa ett syskon till Melwin NU, skulle det säkert bli lika bra, som om vi skulle skaffa det om 3 år. Bra, på olika sätt. Men kul att höra!! :)
Jag själv är en riktig sladdis. Har syskon som är 9, 10 och 16 år äldre än mig, haha!
Det är ju SÅ mysigt med bebisar! Och nu när man också vet vad det blir av en graviditet, att få skapa och vara med om världens bästa grej - att bli förälder, är ju så underbart. Hihi :)
Felicia Nilsson

Stockholmsjenna.se - En del utav HorseSpot

Mellan mig och min syster är det 6 år. Och det har fungerat hur bra som helst för mig. Hon har alltid varit en stor förebild för mig, och det känns skönt att man har sina egna vänner (vet folk som har för få år mellan sig och det blev rivaliteter mellan dem och vänner under tonåren osv), man kan ändå fortfarande leka/umgås med varandra osv. Klart vi har småtjafsat lite, men aldrig ordentliga bråk. Och det tror jag är just för att det är så många år mellan oss.

Svar: Tack för ditt svar! :) Det är kul att höra hur andra har det och upplever det. Det är sant, jag tror att blir det så pass många år mellan, tror jag att man som du säger, inte blir rivaler på samma sätt. Det äldsta barnet är så pass mogen att han/hon kan gå ifrån själv, vara lite mer självständig och så. :) Samtidigt som det också är bra ifall man är ganska jämnårig, så man kan leka lite mer på samma nivå. Jag själv har syskon som är 9, 10 och 16 år äldre än mig, och jag har aldrig lekt med dem så värst mycket under uppväxten, utan det är väl nu när man själv är vuxen som man umgås och så. :)
Felicia Nilsson

Caroline Nilsson Photo

Jag har ju en lillebror som är 17 år yngre än mig ;)

MOA ~ brunetten i homs

SV: Tack tack! :D

Erica Liljeholm

2-3 år.

Sandra

Jag har en son som är 2 år och 6 månader och en liten som är 1 år och 1 månad (1 år o 5 månader emellan) och nu är jag gravid för 3:e gången(1 år o cirka 7 månader emellan), ska tillägga att jag är lika gammal som du, född 92 och man klarar ALLT :)

Svar: Tack för ditt svar! :) Det tror jag absolut att man gör, när man väl står där. Jag är dock orolig nu innan, hur det kommer bli den dagen ett syskon kommer.. Hur tycker du att det har varit med första barnet, när du fick det andra? Alltså hur tog din son, att du fick ytterligare ett barn. Osv, allt plus och minus med två, får du gärna svara på :D
Felicia Nilsson