Min dröm, om karriär

I hela min uppväxt till idag har jag velat om vad jag vill ha för 'karriär' inom jobbfronten. När jag var liten ville jag så himla gärna bli civilingenjör, även fast jag inte visste vad en sådan gjorde för någonting. Jag tyckte bara det lät som om en sådan tjänar massvis med pengar, och det var bara det jag tänkte på. Därefter har jag varit inne på veterinär-fronten, målare(hantverkare), hästskötare och larmtekniker. Konstnär och grafisk designer/formgivare eller illustratör är väl det senaste som jag var inne på ganska länge, då jag t.o.m. startade mitt eget företag. Jag avslutade detta strax innan flytten i oktober -14 för att det inte gick som jag ville och hade hoppats på. Dessa dåvarande drömmar sattes på hobbyhyllan, och det sysslar jag fortfarande med på sidan om allt annat. 

Ganska precis efter Melwins födelse 2011 bestämde jag mig för att bli barnmorska. Tänk att få arbeta på förlossningar, varje dag? Eller åtminstonde med gravida kvinnor och nyfödda små bebisar? 

När jag sedan insåg vilken lång väg det var dit, så svalnade mitt intresse. Först och främst skulle jag behöva läsa upp Naturkunskap 2(B), göra högskoleprovet, komma in på sjuksköterskaprogrammet som är 3 år och därefter söka till barnmorskeprogrammet som är 1,5 år. Det skulle ta måånga år, och efter att ganska nyligen gått ut gymnasiet så var inte skolbänken lika intressant längre.

Men, nu ca 3,5 år senare har alltså detta intresse växt något så otroligt i mig igen. Därför, sökte jag nyligen till komvux här i min kommun om att få börja med natur-kursen. Och vet ni? Jag blev antagen! Även om det "bara" är en naturkurs, så måste den läsas för att jag ska komma vidare i denna dröm. Därför är jag jätteglad, och nu är min första dag avklarad på denna ca 10 veckors kurs. Högskoleprovet i slutet av mars ska jag anmäla mig till, och hoppas på det bästa. Just matte och engelska har jag inte så lätt för, och därför har jag inte så höga förhoppningar och förväntningar av mig själv på provet, men man måste ju pröva.
 
Så, för att göra en längre historia kort, haha, så ska jag alltså ta tag i min dröm om att bli barnmorska. Det är mitt långsiktiga mål, men jag är ju ung, så jag har tiden med mig. Att idag börja plugga igen, naturkunskap, känns dels konstigt och ovant, men när man redan i denna kurs går på människokroppen så känner jag mig så otroligt taggad och motiverad. ÅH så kul! :)

Men, jag vet att jag inte har världens bästa snittbetyg, och jag tvivlar på att högskoleprovet kommer att hjälpa så mycket, men jag måste försöka. Dessutom, så har jag bestämt att då istället söka till undersköterska-programmet på komvux, och studera detta i väntan och förhoppningarna att få komma in på sjuksköterskaprogrammet.