Flyttlista

Jag tänkte visa er en egen flyttlista jag har gjort. Detta är alltså utgått från oss, men det kanske kan vara till nytta för just Dig.
 

3 månader innan - Den 24 juli var vi på en privat visning av huset, och jag var såld direkt. Niclas var inte lika övertygad till en början. Då vi inte ens hade pratat med banken innan visningen, så tog vi kontakt med dem ca en vecka efter visningen. Jag hade då lyckats övertala Niclas(skämt å sido) att i alla fall prata med banken och se vad de säger. 
 
I samband med att vi bara någon dag senare hade fått klartecken från banken, började vi kolla alla abonnemang och likande angående uppsägningstider.  Detta är superviktigt att kolla så tidigt som möjligt, vissa företag har 3 månader(!) och andra bara 1 månad. Lägenheten sa vi upp direkt efter vi fick ja från banken, då denna hade 3 månaders uppsägning.

Jag började rensa bland kläder och prylar, och ack så skönt det var att bli av med massor av skit - bokstavligen. Jag vet inte hur många sopsäckar som åkte iväg till tippen och Myrorna. Givetvis så började jag packa väldigt tidigt. Det är typiskt mig, men hellre att man bor bland kartonger än får tvångspacka dagarna innan flytten.



2,5 månader innan - Kontraktet till huset var påskrivet och handpenningen betalades. Vid det här laget tänkte vi "Shit, nu är detta på riktigt!".

Jag packade lite mer... 


2 månader innan - Vi fick klartecken av säljaren att få ta ett flyttlass redan nu, då vi ju har en lång flytt framför oss. Huset stod tomt, och hade stått tomt i ett halvår innan vi nu köpte det. Vi bokade ett stort skåpsläp och tog även min pappas släp. Nu kändes det ännu bättre. Spännande, men samtidigt läskigt. Hur tror ni att det kändes att komma hem till ett nästan tomt radhus? Inte alls roligt, haha. 



1,5 månad innan - Jag anmälde om adressändring.

1 månad innan - Nu måste alla abonnemang, t.ex. bredband och el, sägas upp eller flyttanmälas. Vårat bredbandsabonnemang gick inte att flytta till huset, så det var vi tvugna att säga upp, en månad för sent. Det var tre månaders uppsägningstid på detta, och det trodde vi verkligen inte. Därför är det ett tips att kolla upp Direkt efter det är klart att man ska flytta. Dagisplatsen sas upp och jag ansökte om plats till ett nytt i Nora kommun.


2 veckor innan - Här ska jag börja packa det som finns kvar att packas ner. Givetvis måste vi spara det viktigaste, som t.ex. några handdukar, glas, tallrikar och bestick.


1 vecka innan - Nu börjar det tråkigaste, och det är flyttstädningen. Eftersom vi flyttar så långt, så vill vi slippa att behöva åka hit igen bara för städningens skull, så vi kommer att städa det viktigaste innan flytten. Här har vi fått en checklista från vår hyresvärd, där det står verkligen allt - som ska städas. Frysen ska frostas av, ugnen ska göras rent, fläktfilter, avlopp, fönster och allt därtill.


4 dagar innan - Melwins sista dag hos dagmammorna. :(


2 dagar innan - Nu packas allt ner. Jag ska försöka tvätta upp all smutstvätt så att detta inte är det första man behöver tänka på när man kommer till huset. Diskmaskin och tvättmaskin kopplas bort. Här tänkte vi även försöka flytta det mesta till nedre plan, så att vi kan städa klart typ hela övervåningen.


1 dag innan - Denna dag ska mötet med banken och mäklaren ske. Jag och Niclas åker dit(Lindesberg) och får nycklarna, och tar med oss ett stort släp hem. Även Niclas mamma hyr ett stort släp och följer med. Melwin kommer få vara hos min mamma hela den dagen. Här kommer jag försöka hinna förbereda en smörgåstårta och fika för alla inblandande.


DAGEN MED STORT D - Behöver man säga så mycket om denna dag? Här hoppas jag att vi är friska, utvilade och mätta i magen. Utvilade lär nog inte jag vara, för vem kan sova natten tills den dagen man väntat länge på?




Dagarna efter flytten - En städbesiktning måste göras i lägenheten(hyresrätt) och nycklarna ska vara hos hyresvärden senast 4 dagar efter flyttlasset. Det är då vi verkligen ska vara ute ur lägenheten. När nycklarna är återlämnade kan vi sluta tänka på denna lya och fokusera på nya huset. 
Annsoh

finblogg :D

Photo by E M E R E L L A

Tack så mycket :)

Jätte fin blogg!