Ett längre inlägg värt att läsa


Idag kom vi hem efter att ha varit hos mina svärföräldrar i 1,5 vecka. Det har varit så otroligt skönt att vara hemifrån en längre tid, men samtidigt är det skönt att komma hem. Men, tiden har inte varit händelselös om man säger det så. Jag berättar nedan; 

Det började med i tisdags(23/7) då vi åkte för att titta på en resevagn i Örebro. Det blev Babyproffsen i Marieberg, och vi hittade fort en vagn som verkade jättebra. Det viktigaste var att den var liten när man fällde ihop den, då vi hade lånat en väldigt liten bil för att komma dit över huvudtaget. Så, 1000:- fattigare, hade vi nu köpt en Babytravel Bombay XL. Lätt och liten vagn, med fullt liggläge, låsbara framhjul och förlängd sufflett. 

Tre dagar senare(26/7) åkte jag, Niclas, hans mamma och Melwin till Marieberg för att bland annat titta på skor. Vi åkte upp till andra våningen i köpcentrumet och köpte våra skor, och skulle nu ta rulltrappan ner. Hela scenariumet blir som i en film, det fryser sig och jag skriker rakt ut. Niclas som håller i vagnen, håller inte längre i vagnen, bara något steg ner i färden ner i rulltrappan. Han hörde bara ett klick, och sen var hans händer tomma. Vagnen ligger nu i rulltrappan, med Melwin fastklämd mot rulltrappan, och vagnen uppåt. Niclas flyger över vagnen för att få upp den när vi rullar mot markplan, och det känns som om mitt hjärta har stannat. Med darrande händer fifflar jag upp bältet som håller fast en skrikande, gråtandes Melwin, och kramar om honom hårt. Jag börjar störtgråta, och en okänd tjej kommer fram med servetter då de sett Melwins spruckna läpp och skrapsår på knäet. Vi letar fram Melwins napp, och då blev han lugnare. Men, vi allihopa var uppe i varv, och det var länge sedan jag såg en sådan förbannad Niclas. Jag grät fortfarande, när jag och Niclas mamma gick ut med Melwin till bilen. Rasande kastade Niclas in vagnen i bilen, och vi åkte tillbaka till Babyproffsen Örebro(Marieberg).

Vi gick in allihopa, när Niclas kastade upp vagnen på deras kassadisk. Lugnt, men med både gråt och ilska i rösten förklarade vi vad som precis hade inträffat. Det som kom ur försäljaren var "Oj... Det har inte hänt förut... Eh, jag ska kolla med de där inne, hur vi ska skriva.. Vad vi ska göra.." Niclas fyller på meningen med att vi vill ha pengarna tillbaka. Då svarar hon att hon tar med både kvitto och vagnen, så att de får titta "om det är något fel på vagnen".

Några minuter senare kommer en man ut, med vagnen i händerna. Vi förklarar åter vad som har hänt, och att vi vill ha pengarna tillbaka. Vi förklarar att de precis har sålt en vagn, som inte håller för att åka i rulltrappor. Jag sa, att man ska väl kunna ta en tur i ett köpcentrum, och få åka rulltrappa med vagnen? Mannen tittar bara på mig med en tom blick, och vi fortsätter med klagande. Vi säger att de lika gärna kan ställa vagnen på leksaksavdelningen, eftersom den inte har säkerheten till att ha ett levande barn i. Då säger han "Nej så kan vi ju inte göra". Och så fortsätter vi, och fortsätter. Han säger att "Det är inget fel på vagnen, spärrarna är hela och det är inget fel." Vi säger att vi inte vill ha vagnen, att vi vill lämna tillbaka den och ha pengarna tillbaka. Då säger han "Nej så gör vi inte. Vi tar inte emot vagnen. Det är inget fel på den". Då säger Niclas, att vi då vill göra en vanlig retur på denna. Då säger han "Nej, det kan vi inte göra. Vi tar inte emot den". Då slänger jag ur mig en del fula ord, och vi går raskt ut ur affären. Vi säger att vi aldrig kommer gå in i affären igen, och att de borde tänka på sin service. Både vagn och kvitto, lämnas alltså kvar i butiken............

Jag finner fortfarande inga ord, mer än ett gäng fula, egentligen onödiga, ord. Jag är så Otroligt besviken och förbannad. Över att de arbetar med BARNARTIKLAR - något som SKA vara säkert. Det handlar om ens viktigaste del i världen, som i detta fall, ska sitta i en barnvagn som FAN ska hålla för en timme i ett köpcentrum?! Han var inte serviceinriktad för fem öre, då han inte ens vill FÖRSÖKA hjälpa oss med en retur. Han ville inte ens beklaga det som hade hänt, ville inte göra någonting. Han stod bara där med sitt hån-flin och sket i oss totalt. Han sket blanka fan i att vår son blev skadad i vagnen de sålt till oss. 

Så till alla föräldrar, läs på om vagnar innan ni köper dem, och kolla upp när ni köper dem - vad som gäller och vad som inte gäller. Händer det något - ta tillbaka kvittot när de har kollat på det. Jag vet inte.. men jag finner fortfarande inga ord. Jag är fortfarande skakis efter vad som hände, och jag är så jävla ledsen att vår son var tvungen att vara med om detta. Men jag är så glad för att de gick så bra som det gjorde.. Det kunde ha gått mycket värre.. 

Men, eftersom vagnen i deras ögon var hel, så är så säker på att de säljer vagnen igen, till en annan familj, som snart får vara med om en olycka med denna skit-vagn.

En STOR ris till Babytravel Bombay XL, och en lika stor ris till Babyproffsen i Örebro.

Tina - Mamma till Felicia

Det var dåligt att ni inte fick returnera vagnen.. ni har både ångerrätten på 14 dagar samt 3 års reklamationsrätt!! Däremot så är dessa sulkys endast tillverkade för barn upp till 15 kg och är troligtvis inte lämpade för rulltrappa, eller trappa över huvud taget, utan bara för att köra på plan mark så att säga.. nu väger felicia 13 kg och jag sålde faktiskt hennes sulky på grund av att hon närmar sig viktgränsen.. den har dock klarat rulltrappor utan problem, så måste vart nått fel på vagnen ni köpte :/ vi har en babytravel amsterdam nu som med sina tre hjul inte går ta rulltrappan med, så vi tar alltid hissen i köpcenter. Tur det gick bra trots allt!!

Svar: Ja eller hur! Men vi fick inte göra någonting.. Blir så sur, förbannad.. :(Jo, jag läste det NU. Sonen var ju med när vi kollade på vagnen, så säljaren såg ju honom. Vi visste inte då att de bara är upp till 15 kg, så jag tyckte det var dåligt av henne att inte berätta det. Då hade vi ju inte köpt vagnen... Och jag trodde att man skulle kunna åka rulltrappa med dem, precis som med en vanlig vagn.. Usch, fy och blä. Sådana människor ska inte arbeta i affär!
Felicia Nilsson

Erica

Jag länkade dethära blogginlägget och skickade till NA. tänkte att de blir större chans att de kommer med om fler tipsar om samma sak :)

Svar: Tack snälla! :)
Felicia Nilsson

mamma åt liam

Ni skulle sparat kvitto och vagn, kontakta konsumentverket samt aftonbladet. Samt farit tillbaka till köpcentret tagit kort och frågat om papper tjejen kunde ställa upp inför eventuell intervju. Aftonbladet älskar sånt. Dessutom kanske räddat nästa barn

Svar: Det spelar ingen roll om vad jag skulle ha gjort, jag vet att vi skulle ha tagit tillbaka kvittot och vagnen, och både det ena och det andra. Jag har i alla fall skrivit till tidningen NA med länk till detta inlägg, och till Babyproffsen's huvudkontor bara för att de ska få en fet jävla ris. Just för att jag inte vill att andra ska utsättas för samma sak såklart.
Felicia Nilsson

Ronja

Förstår att upplevelsen var otäck och vagnen var säkert dålig men att man ska få ta en tur i rulötrappan mef vagnen för att man är i ett köpcentrum är inte ok. Det är europaförbud att åks vagn i rulltrappor. Dom är inte byggda för att vagnar ska åka i dom. Stannar trappan med en vagn i så kan man ramla framlämges eller baklänges. Det är därför man tar hiss istället.
Du behöver inte ta illa upp, jag ville bara att du skulle veta det. Jag vet om det för att jag är uppvuxen med en rulltrappsmekaniker och bor nu även med en. Annars hade jag säkert inte vetat det
/ Ronja

Svar: Jag tar inte illa upp, för det var inget jag visste om. Jag trodde faktiskt att man fick göra detta, just för att jag har sett andra göra detta.. Men tack för infon, det ska jag ta till mig till nästa gång.
Felicia Nilsson

Elli

Hittade detta när jag sökte vagnen men vet också att man absolut inte får åka rulltrappa med vagn, varken för vagntillverkarna (som ej godkänner att man drar en vagn i vanliga trappor heller för efter några år kan den ju i värsta fall bli sliten så handtaget lossnar) och på alla rulltrappor här i stan sitter det klistermärke med vagn och rött streck över och så blir man hänvisad till hissarna som ju lyckligtvis finns på de flesta köpcentrum :)
Väldigt dåligt bemötande av personalen oavsett! Så får dom ju inte bete sig!

Svar: Det må vara så, men det är inget som vi visste om. Inte heller satt det någon skylt vid rulltrappan, och detta var också en NY vagn. Vi hade alltså bara haft den några dagar... Men, vi har lärt oss nu att man inte ska åka rulltrappa med vagn, men det var väl mest personalens bemötande som var det värsta i detta fall. Att vi var tvungna att blanda in ARN för att det skulle hända något. Tack iaf för ditt inlägg, men vi har fått veta tidigare att man inte ska/får åka rulltrappa med vagn.
Felicia Nilsson