Skadeanmälning till Folksam/SalusAnsvar

Melwin sover, och jag har precis suttit och anmält skador till våra försäkringsbolag. Dels för min rygg(skoliosen), och dels för ett jack som Melwin fick för en månad sedan. Någon med skolios/ryggproblem som har erfarenhet att ha fått ersättning för sin skada? Jag menar, jag kommer kräva detta - då ryggen hindrar mig att göra i stort sett vad som helst. Jag orkar knappt bära min son, hur fan går det då att jobba tror ni? Hade ett resturang-extrajobb förut, som jag fick sluta på - just pga. min rygg. Och, jag har haft denna skolios i nästan hela mitt liv vad jag vet(fick diagnosen 2007 dock, då vi riktigt tog tag i det), men det är inte förän nu i "äldre" dagar som den riktigt hindrar mig. Så de kan inte komma och säga att jag skulle ha pratat med dem när jag fick detta - för jag kunde ju inte veta om det skulle hindra mig att jobba ett x antal år senare. Men men, vi får väl se vad som händer. Jag ska slåss med dem.

Och det med Melwin är ju färskt så att säga, så det ska nog inte vara något problem. Det "fina" märket han fick vid ögat/ögonbrynet när han föll in i vårt vardagsrumsbord, visar en tendens att bli ett ärr. Det skulle inte synas så bra idag annars, när det hände för en månad sedan. Så ja, nu är båda skadan/sjukdomen anmäld, så får vi se vad som händer med allt.
 
Jag skulle ju till sjukgymnasten idag, men de ringde därifrån imorse och sa att hon var sjuk. Så fick en ny tid.. Så typiskt, när jag verkligen ville dit. :( Men men. Imorgon ska jag iaf till läkaren, och Melwin till BVC.

Jag håller förresten(som jag sagt tidigare) alla tummar och tår för att Niclas kommer hem ikväll. Saknar han, min fina. ♥
 
Alexandra

Hej!! Började precis följa dig på instagram förut.. Har skrivit till dig tidigare ang skolios. Jag opererades för det i mars 2009. Med två krökar i ryggraden varav ena kröken var roterad 360grader. Krökens snedet var 64 grader. Hur många har du? Går du på regelbundna röntgen och läkarkontroller?

Någon vidare ersättning får du nog inte eftersom att ifall det påverkar ditt liv så negativt och kröken är så pass stor så måste man ju operera.
Då får man ersättning för ärret (mitt är hela ryggraden långt, vika 56 stygn) och för invaliditet. Man är ju ändå stelopererad.

Har du mer frågor så hör gärna av dig!! Kram

Svar: Heej! Åh, jag förstår! Herregud, det var inte dåligt :o du måste haft ruskigt ont! Och tyvärr vet jag inte hur mycket jag har nu i ryggen, för jag gick senast till doktorn för ryggen 2007. Har haft problem till och från med ryggen, men det är nu efter min graviditet som det har runnit över glaskanten så att säga. Har en bokad tid hos läkare nu i veckan som kommer, för nu står jag inte ut längre. Kan inte gå, inte sitta eller stå.

Så beroende på hur stor/hur mycket krökningen är nu, så vill jag testa på korsettbehandling, eller om det behövs, självklart operation. Men, jag är jätterädd för operation. Rygg-op är ju en av de största operationerna man kan göra. Jag läste om en kille som hade DÖTT efter att han hade gjort denna operation. Skitläskigt! Jag är inte alls mycket påläst, så man kanske ska ta och plugga på lite mer om skolios...
Och nej det är ju iofs.. Men man kunde ju hoppas, haha.. :( och herregud. Låter så läskigt... med ärr längs hela ryggraden... Men hur mår du nu i ryggen? Känner du av smärtor fortfarande? Tycker du att det var värt operationen? :)

Kram!
Felicia Nilsson

Alexandra

Vad bra att du ska till en läkare, be om en röntgen också!!
Jag hade korsett under två års tid, kröken gick tilllligt tillbaka några enstaka grader men kom tillbaka:(

Det är ju som du säger en väldigt stor operation, och därmed risker såsom förlamning så msn blir rullstolsbunden, dock väldigt liten chans med tanke på hur duktiga läkare vi har här i Sverige. 2009 var antalet Färre än 1 på 10 000 som inte kunde gå igen.

Operationen är det bästa jag gjort!! Man lär sig leva med att vara stelopererad, det är inget som stör mig idag.
Man får såå fin hållning och trycket som ligger emot lungor osv(beroende var kröken sitter) försvinner! Helt otroligt skönt! Så var inte rädd att ha det som ett eventuellt alternativ tycker jag! Jag växte nästan 7 cm när dom sträckte ut mina krökar;)

Kram på dig och lycka till hos läkaren!